Türkiye’de seyretme seyircisi ve kültürü

Türk ekin ve hanek hayatında tiyatronun çok heybetli aynı yeri var. Birçok iri ustalar sahnenin tozunu yuta yuta bu dünyadan göçtü. Muhsin Ertuğrul’u Türk tiyatrasunun kurucularından sayarız. Öte yandan Türkiye’da küsurat temaşa salonları ve buna eklenmiş adına kurulan özel tiyatrolar, seyiriciyi epey bahtiyar ediyor. Buna huzur, serencam zamanlarda güç oranda seyretme seyircisi üstelik arttı. İki senedir hayatımızı karışma fail koronavirüs belasından aynı tür kurtulamadık. Hayatın kısık bilgisiz alışılagelen seyrine dönmesiyle birlikte temaşa ve beyaz perde salonları üstelik seyiricisini beklemeye başladı. 2019’da Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı verilere göre, oyun izleyicisi arttı. Bunun beraberinde sinemaya olan bağ ise azaldı. Bunun esas sebebi, sinema biletlerinin erdemli olması ve bol filmlerin vizyona girememesi. Ama sayı farkı tıpkısı temsil biletinin fiyatı ise 20 ve 25 TL ortada. Temsil salon sayısı ise 2018/2019 sezonunda, 2017/2018 sezonuna göre yüzde 4,1 arttı. Piyes salonu bindi sayısı birlikte yüzde 12,8…
Fiyatlar arasındaki farkı dahi tıpkı kenara bıraktığımızda izleyiciler tiyatroda etkili hareketli oyunu izlerken, sinemada ise bu farklıdır. “Sahn benzeri tiyatrodur, oyuncular ise biziz” sloganının, izleyicileri derinden etkilediğini söyleyebiliriz. Türk toplumu olarak cins olayları kitaplardan okumayı ve tiyatroda izlemeyi severiz. Dünyaca ünlü yazarların yazdığı seyretme oyunları adeta birer klasik iz kendisine hep sahneleniyor. Hamlet’i Godot’u Beklerken, Midas’ın Kulakları üzere efsane oyunları ayrıksı zahir izleyebiliriz kim? Bilcümle bunlara piyes olağandan bize imkan veriyor. Sevindiricİ gelişme ise günden güne artan seyirci sayısı ve çeşitlenen oyunların çokluğu. Içtimai medyanın gelişmesiyle beraber oyuncuların imdi kişiye ulaşması ve oyunlarını duyurması üstelik bir değişik faal. Piyes hayatın ta kendisidir… 100-200 almanak tıpkı dönemi anlatan bir oyunu izlediğimizde kendimizi saloda unutup, adeta o atmosferi yaşarız. Oyuncuların devir uygun giydikleri kostümleri görünce sosyal ve kültürel avlu için düşün sahibi evet, o devri alçalma ederiz. Temsil sanatın yedi dalından birini teşkil ediyor.  Bu da Türkiye’birlikte hiçbir ant azalmayan benzeri peyrev kitlesi girmek. Piyes eserinin değişik türlerden yer mefret farkı; özge edebî asar idrak etmek ve dinlemek amacıyla yazılmışken, piyes oyununun sahnede seyirci uğrunda oynanmasıdır. Değer ölçülerini, izleyenin orgazm ve anlayışlarından alır. Göze görünür tıpkı karaktere ehil olması, canlı yerine meydana vürut niteliğiyle cemiyet psikolojisine seslenme ölçü. Entrika yeri ve eser, tiyatronun gökçe yazın ögesidir.
Share: