Picasso’nun savaşın acılarını resmettiği tablosu ‘Guernica’

1937’dahi İspanya’nın kuzeyindeki yoz benzeri kasabanın alarga bombalanmasına tepki olarak uğraş karşıtı tıpkı ihtarname parçası kendisine tasarlanan Guernica, bodur sürede Pablo Picasso’nun bildirme şöhretli Kübist tablolarından biri haline gelmiştir. Biricik renkli mahiyet paleti, güç kontrastı ve balaban, çığlık görüntüleri bugün dahi dostça, frapan ve etkileyiciliğini koruyor. O tam Picasso, 50’li yaşlarının ortalarındaydı ve doğduğu yer olan İspanya’de değil, Fransa’dahi yaşıyordu. Şöhreti arttıkça, Picasso, genellikle Kübizm’den (Georges Braque ile birlikte yarattığı) ve Salvador Dali vasıtasıyla özetlenen Sürrealist hareketten ve onun ünlü “eriyen saatler” tablosundan yararlanarak türlü sanatsal tarzlar keşfetti . Guernica’nın dehası, Sürrealizmin  düş kabil (bazıları kabus diyebilir) unsurlarını Kübizm’in çoklu perspektifleriyle kalburüstü bire bir şekilde birleştirmesidir. Hem çağdaş, Kübist tarzı hem dahi akıldan çıkmayan konusuyla alışılmadık edici bir tabloydu.1939’de II. Dünya Savaşı başladığında, Guernica Avrupa’yı tecezzi etti ve siper amacıyla New York Modern Görüşme Müzesi’ne gönderildi. Az Daha yirmi yıl boyunca ABD’nin çeşitli şehirlerinde ve dünyanın dört bir yanındaki devasa tabela sergilenmeye bitmeme etti. Guernica’nın bombalanmasının bu kadar arsıulusal rabıt görmesinde Picasso’nun resminin etkileri nazik. Bombardıman kesinlikle korkunç aynı hız eylemiydi. Guernica,  İspanya Cumhuriyeti’ne cebin isyana liderlik eden müttefikleri General Francisco Franco namına Nazi Luftwaffe tarafından mahsus kendisine gaye alınan sivil ayrımsız kasabaydı. Guernica’nın  birincil görsel etkisi, devasa bire bir tuval üstüne yoğun yağız, beyaz ve boz renklerde kenarlı, sakatlanmış ve ölmekte olan figürler koleksiyonundan geliyor. Picasso’nun bu tabloyu yaratmasına bozukluk olan olayı (Guernica’nın bombalanması) elhak biliyoruz, fakat kendisi ve İspanyol halkı amacıyla elan yoğun anlamlar haiz bir nice sembolizmi birlikte karıştırdı. Picasso, mahiyet ekleyerek mesajından uzaklaşmak istemedi, bu yüzden eserini ağız ağıza parafin, siyah ve boz yaptı. Önceleri kadının yüzüne kırmızı ayrımsız gözyaşı çizmişti, ama böylecene bunu saklamamaya değişmeyen verdi. Hele resmin merkezi, keder bir enerjiyle birbirini kesen aynı kol açısal şekildir. Yukarıdaki incelik, solda ölen çocuğu için ağlayan benzeri anneyi gösteriyor. Sağda, yanan bire bir binanın alevleri ortamında tıpkı figür tutkusuz beyaz ve yağız tonları amacıyla elan üstelik ürpertici. Picasso, resmin ortasına yerleştirilmiş yuvarlanan gözleri ve kabarık dişleri olan bire bir büyüyen atı çizdi. Yüzü o büyüklüğünde dokunaklı kim, az daha şiddetli attığını duyabiliyorsunuz ve ayrıca onu arkadan öne delen mızrağı de farketmeyebilirsiniz. Solda, aynı boğa anneyi ve çocuğu koruyor üzere görünüyor yahut ihtimal dahi savaşın gölgesi kabil üzerlerinde beliriyor, ırak arka planda car baskı görülebilen bir kuş gökyüzüne şiddetli atıyor. Rakamlar ve semboller umumi olarak savaşın tıpkı yorumu olsa de  bu resmin ortamı Luftwaffe’nin bombalarıyla moloz haline mevrut Guernica kasabasını dört dörtlük aynı şekilde oyun ediyor. Picasso , Guernica’yı çabucak 35 günde çizdi, böylesine iri tıpkı nişane amacıyla, alelhusus dahi tarihte böylesine tıpkı iz bırakmış olan aynı nişane için çarpıcı ayrımsız başarı.Bunun esas nedeni, 1937’üstelik İspanyol Cumhuriyeti’nin Picasso’ya Guernica’yı yaratırken yaptığı harcamaların tıpkı kısmını (büyükçe 7 bin 500 dolar yahut bugünün doları yerine 135 bin dolar) ödemesine apotr olması amacıyla 150 bin Fransız frangı vermesidir. Picasso’nun Guernica’yı İspanyol hükümetine “satıldığını” düşünüp düşünmediği muhtemelen değil, fakat sanatçıya mail kaynaklar onu ayrımsız satış olarak değerlendirmediğini söylüyor. İspanyol hükümeti ise burayı evet aldıklarını ya bile 1937’de işletmeye aldıklarını söylüyor. O tam sahibi ki olursa olsun, Picasso, 1939’dan 1981’e büyüklüğünde Modern Müzakere Müzesi’ne emanet etmeden geçmiş Guernica’yı 1937’birlikte Paris’teki Acun Fuarı’nda ve dünyanın mütenevvi sergilerinde sergilemeyi seçti (MoMA’nın bitmeme etmesini istedi). 1981’de Guernica , Picasso’nun mirasçıları MoMA ve İspanyol hükümeti ile aynı inikat yaparak İspanya’ya döndü. İspanya’ya yolunuz düşerse, Guernica’yı Madrid’deki Museo Reina Sofia’da bizzat görebilirsiniz . Guernica, Sabatini binasının 2. katındaki 206.06 numaralı odanın eksiksiz duvarını kaplıyor..